[164] Un bon moment per a la divulgació de l’educació d’adults?

jmab2017-20180 Comments

L’altre dia llegia una piulada a Twitter d’@acefir, l’associació catalana d’educació per a adults. Deia això:Primer de tot, agraeixo la menció. Però si ens fixem en l’afirmació, crec que pot resultar agosarada, possiblement passada d’optimisme. Però la comparteixo. Perquè el que entenc d’aquesta piulada són diverses qüestions que fixen la seva mirada en ressaltar que la producció escrita sobre educació d’adults ha crescut considerablement. És a dir, hi ha més persones que escriuen sobre educació d’adults. Ja per sí sol, això és notícia. I volia escriure un petit post fent notar aquest fet: hi ha producció sobre educació d’adults. I … Read More

[163] Edcamp Adults i la construcció d’un nou punt de trobada

jmabGeneral0 Comments

Un edcamp és una trobada que té la finalitat de compartir coneixements, experteses, aprenentatges, dubtes, inquietuds sobre educació. De la seva expansió arreu de Catalunya s’ha encarregat la Fundació Jaume Bofill, que ha apostat per aquest projecte. L’objectiu és que aprendre entre iguals i establir ponts de diàleg entre professors per donar peu a intercanviar experteses. Perquè en un edcamp tothom és expert i alhora aprenent. I crec que aquest n’és un dels encants. Ah, i és gratuït! Una altra de les característiques que sobta és que no té programa definit. Els participants el construeixen de manera conjunta a partir dels seus … Read More

[162] enTERA2.0 amb l’aprenentatge al llarg de la vida

jmab2017-2018, General0 Comments

Cada any, l’associació Espiral Educación y Tecnología publica la revista enTERA2.0. És una publicació anual on es recullen opinions i reflexions al voltant d’experiències educatives, generalment lligades a la tecnologia en educació. I enguany el tema és l’aprenentatge al llarg de la vida. En aquest número trobareu des d’articles científics, una entrevista a Blanca Arteaga, reflexions sobre l’Any de l’Educació d’Adults a Europa i acompanyament digital fins a experiències d’aula, de centres, de plataformes i d’administracions locals. Totes conformen un panorama molt complet de l’educació d’adults avui dia. I demostra d’aquesta manera que l’aprenentatge al llarg de la vida té … Read More

[161] Un dia qualsevol al CFA…

jmab2017-2018, General0 Comments

Aquest és un post diferent. De fet, és un videopost. He volgut compartir de manera desenfadada com em preparo una classe, com organitzo els continguts i quines conclusions en trec per aplicar-les a la propera sessió. Tenia la necessitat de mostrar la dinàmica de treball perquè sovint és un aspecte que rau invisible als ulls dels alumnes i de la gent. L’objectiu és trencar aquest secretisme que -sembla- hi ha en la preparació d’una classe. No m’importa mostrar com treballo. És sa mostrar el treball als altres perquè no hi ha res a amagar. I de ben segur que també … Read More

[160] M’han entrevistat!!!

jmab2017-2018, General0 Comments

S’ha publicat una entrevista que em va fer el Miquel Lafuente per al número 182 d’Educ@diba. És una publicació web de la Diputació de Barcelona (DiBa) que fa difusió de tot el que té a veure amb l’educació d’àmbit local. I ves per on, va sortir la possibilitat d’explicar l’experiència del curs de formació que vaig fer entre juny i juliol a la DiBa. Agraeixo l’oportunitat de comentar-la, ampliar algunes idees i afegir-ne d’altres, tant sobre el tractament de conductes disruptives a les escoles municipals d’adults com del futur d’aquestes. Moltes gràcies! I aquí trobareu l’entrevista!   PD: Perdoneu l’entrada … Read More

[159] La fragilitat de les escoles municipals de persones adultes

jmab2017-20180 Comments

Com sabeu, treballo en una escola d’adults municipal. He treballat pràcticament tota la meva vida laboral en aquest centre. Són gairebé 15 anys dedicat a aportar el millor de mi a un projecte que, a dia d’avui s’ha desdibuixat força. Per aquest motiu, aquest curs s’han engegat converses per tal d’arribar a acords laborals i organitzatius que permetin crear la base per refundar el projecte de centre. Després de tot el que ha succeït els darrers anys -i que he anat explicant al llarg de diversos posts– no em sento ni optimista ni pessimista pel que pugui sortir d’aquestes negociacions. … Read More

[158] Retorn a la pràctica reflexiva

jmab2017-2018, General0 Comments

M’està costant agafar el ritme del nou curs. Però això no és necessàriament un handicap perquè enguany m’he proposat fer passos ferms per aconseguir diversos objectius, tant de caràcter didàctic com organitzatiu. L’anterior post ja marcava aquesta intenció amb la darrera revisió de la #gramàticaMàtrix. Tant aquest i els altres objectius requereixen calma, serenor i molta, molta reflexió per assolir-los. I si bé aquests darrers anys havia relegat l’anàlisi i la reflexió a moments puntuals del curs (especialment a final de trimestre), aquest curs vull reprendre-la i posar-la a primera línia d’aula. D’aquesta manera, torno a ser un -renovat- professor … Read More

[157] La millora de l’aprenentatge de la llengua o com reforçar la #gramàticaMàtrix

jmab2017-2018, General0 Comments

Ja fa uns quants cursos que treballo amb el portafoli de llengües amb els alumnes de GES. Però m’he adonat que, per un motiu o altre, no acabo de sortir-me’n del tot. A cada curs el desplego de diferent manera perquè tinc molt en compte factors que em fan modificar la seva implementació (ritme de la classe, acabament d’activitats i projectes, “esgotament” dels alumnes, etc.). En poques paraules, he deixat l’ús del portafoli en un segon pla. I si deixo en segon pla el portafoli, també acabo per “abandonar” part de l’essència de la #gramàticaMàtrix. Per això m’he proposat dinamitzar … Read More

[156] I si parlem de la formació del professorat d’adults?

jmab2017-2018, General0 Comments

Suposo que, com a molts de vosaltres, em preocupa la formació del professorat que treballa amb persones adultes. En algunes ocasions he escrit diversos posts sobre això, però tots des de la reivindicació de la poca o nul·la oferta, de vegades des del fet que no respon a les necessitats reals dels professors d’adults o bé des de l’anàlisi d’alguna formació que he rebut o he impartit. Enguany, però, he volgut anar més enllà. Com sabeu, estic immers en els estudis de doctorat. I ja he comentat que el focus d’atenció que he fixat és el de la formació de … Read More

[155] Analfabetismo cero, un reto pendiente

jmab2017-2018, General0 Comments

Desde 1966, la UNESCO celebra el 8 de septiembre el Día Internacional de la Alfabetización. Y más de 50 años después, la alfabetización sigue siendo aún una cuestión importante. Sí, posiblemente a la clase política mundial no le interese el tema, pero las cifras no engañan. Según fuentes de la UNESCO*, en 2015 había en el mundo 745 millones de adultos analfabetos. Esta cifra es más alta incluso que en 1950, ya que se calcularon 700 millones. El dato es aún más inquietante si se tiene en cuenta que desde 1950 hasta ahora se han llevado a cabo campañas educativas, … Read More