[151] Tres propostes i escaig per aixecar la innovació educativa als CFA

jmab2017-2018, Curs per curs0 Comments

Sí, estem encara gaudint de les vacances. Però qui es dedica a la docència té una mena de sentit aràcnid que l’adverteix que l’inici del nou curs és a prop. D’un temps ençà em preocupo menys per aquesta qüestió, no em poso nerviós ni volto pels carrers amb el neguit del curs que estrenaré ben aviat. Però sí que dono voltes a qüestions generals que s’haurien de potenciar durant l’any als diversos centres de formació d’adults (CFA). Entre els diversos aspectes que, personalment, m’interessen, avui vull destacar el de la innovació educativa. Com bé sabeu, la innovació educativa és un … Read More

[150] Cinc reflexions per a un curs de formació

jmab2016-2017, General0 Comments

A finals de juny vaig tenir l’ocasió de donar una formació a professors i mestres de persones adultes de les escoles de titularitat municipal. L’encàrrec me’l va fer la Diputació de Barcelona (DIBA) a principis de febrer i jo, és clar, hi vaig acceptar. El títol del curs és extens però molt clar: Metodologies pedagògiques amb joves a les escoles municipals de persones adultes. El curs va constar de 3 sessions de 4 hores. Un total de 12 hores i durant les quals vaig haver de dosificar una sèrie de continguts com ara els següents: Els fonaments de l’aprenentatge a … Read More

[149] Petita història d’un primer any de tesi

jmab2016-2017, General0 Comments

L’any 2010 tenia un somni: fer els estudis de doctorat. Ho tenia tot de cara: una primera proposta d’investigació, la qual vaig començar a desenvolupar amb qui havia de ser la directora de tesi, l’Olga Esteve; tenia ja emplenada la matrícula i, fins i tot, havia parlat amb el que havia de ser el codirector de la tesi: el Joan-Tomàs Pujolà. Però el 2010 vaig rebre una altra notícia: la meva dona estava embarassada de la nostra segona filla. I tot va canviar. Vaig aparcar el projecte del doctorat perquè tocava posar totes les forces en el projecte familiar. Però durant … Read More

[148] Carta oberta a Ismael Palacín

jmab2016-2017, General0 Comments

Benvolgut Ismael, Em dic Josep Miquel Arroyo i sóc mestre d’educació d’adults. No ens coneixem en persona però sí virtualment. Ens seguim a través de les xarxes socials i, fins i tot, hem arribat a mantenir alguna conversa via Twitter. També segueixo l’evolució dels projectes educatius que des de la Fundació Jaume Bofill s’han impulsat de manera decidida, com ara Escola Nova 21 o els Edcamp. El motiu d’aquesta carta oberta és molt senzill: vull demanar-te que apostis per l’educació d’adults i per l’aprenentatge al llarg de la vida. Com saps, l’educació d’adults a Catalunya -i em consta que a … Read More

[147] El curs immòbil o la història d’un canvi que no arriba

jmab2016-2017, General0 Comments

S’ha acabat el curs. De cop i volta ha arribat juny i he viscut moments meravellosos amb els alumnes, amb els companys. Tot plegat ha estat intens, ha passat molt ràpid. Llavors, per què tinc la sensació de no haver avançat res? Per què sento que visc en un bucle? La resposta és molt senzilla: el centre on treballo no té concretat un projecte de futur. I malauradament, no és una sensació. I això que l’any passat me les prometia molt felices. Els professors del centre vam treballar en un nou projecte de centre. Volíem -i volem!- millorar el nostre … Read More

[146] Per què sóc mestre de persones adultes: un viatge personal

jmab2016-2017, General4 Comments

Deixeu-me que em posi en “plan” divagador aquesta vegada, però darrerament penso en els mestres d’educació d’adults, així en genèric. Tant és així que m’agradaria no tenir cap més altra feina en aquest món que la de visitar centres d’adults de tot arreu. Seria fantàstic infiltrar-me en totes i cadascuna de les escoles d’adults de Catalunya, d’Espanya i del món per conèixer molts professors, saber de quina manera fan les classes, quina vida s’hi respira, com es relacionen amb els alumnes, etc. Però entre totes aquestes curiositats que tinc com a professor i amant de l’educació en general i la d’adults … Read More

[145] Què hem de fer amb l’educació d’adults?

jmab2016-2017, General2 Comments

Fa un temps vaig escriure un post titulat d’una manera força eloqüent: Té futur ser professor d’adults? Tot i que el podeu recuperar tot fent clic a l’enllaç, en resumeixo algunes idees. Evidentment, hi ha futur per diversos motius: laborals, demogràfics i, és clar, per necessitat de renovar competències i de respondre a diferents necessitats formatives, tant de caire reglat com no reglat, tant formal com no formal, tant per obligació com per plaer. El post va ser respost via missatge privat per Alfons Formariz. No el conec personalment, però havia llegit fa temps una de les seves publicacions. La il·lusió d’haver … Read More

[144] Mentre llegeixo Paulo Freire…

jmab2016-2017, General0 Comments

Una de les tasques que porto a terme com a estudiant de doctorat és llegir bibliografia. I entre les diverses lectures que m’han recomanat la directora i la codirectora de tesi, “s’ha colat” Paulo Freire. Fins ara no havia fer una incursió tan profunda en les obres del pedagog brasiler. I ara l’estic redescobrint amb molt d’interès. No és d’estranyar, doncs que, a mesura que llegeixo Pedagogia de l’oprimit, Cartes a qui pretén ensenyar o Educació alliberadora m’assaltin dubtes i comentaris. Aquest post és una bona excusa per dir en veu alta comentaris al voltant de fragment d’obres d’un dels … Read More

[143] Els cinc punts vitals de l’educació d’adults

jmab2016-20170 Comments

Tendeixo a pensar que, en general, l’educació d’adults gaudeix de bona salut. Sí, pot ser que sigui optimista -o ingenu- i m’estigui enganyant. Però ara mateix no tinc evidències per afirmar el contrari. Parafrasejant aquell, podria dir que “no estem tan malament, home”. De tota manera, no està de més que l’educació d’adults passi per revisions de tant en tant i comprovar com es troben els cinc punts vitals de l’educació d’adults. Què, ens posem la bata i els revisem? El primer punt vital que cal cuidar és el professorat. Tant sigui d’una escola que depèn del Departament d’Ensenyament com … Read More

[142] 7 maneres de millorar el Banc Comú de Coneixements

jmab2016-20170 Comments

És moment de fer algunes valoracions referides al projecte que vam portar a terme el 2n trimestre a GES 1 de Tona: el Banc Comú de Coneixements. Després d’explicar els primers passos, els primers problemes i encerts en un post anterior, toca ara reflexionar-hi. I certament, no estic satisfet del resultat final. Per diversos motius: 1. Projecte XXL No ha estat exactament un Banc Comú de Coneixements. Jo diria que ha estat més aviat un intent, una aproximació. Tota la classe de GES 1 ha portat el pes d’un projecte que requereix molts més suports per part de la resta … Read More