M’està costant agafar el ritme del nou curs. Però això no és necessàriament un handicap perquè enguany m’he proposat fer passos ferms per aconseguir diversos objectius, tant de caràcter didàctic com organitzatiu. L’anterior post ja marcava aquesta intenció amb la darrera revisió de la #gramàticaMàtrix. Tant aquest i els altres objectius requereixen calma, serenor i molta, molta reflexió per assolir-los.
I si bé aquests darrers anys havia relegat l’anàlisi i la reflexió a moments puntuals del curs (especialment a final de trimestre), aquest curs vull reprendre-la i posar-la a primera línia d’aula. D’aquesta manera, torno a ser un -renovat- professor preflexiu.
Des del curs 2015-16 no havia tornat a fer cap revisió. I encara pitjor, no havia fet cap ús a l’aula. Després de tants cursos, tenia tan inserit al cap el full d’anàlisi i de reflexió a l’aula que vaig deixar d’utilitzar-lo. Ara, vist amb perspectiva, va ser un error fiar-me d’això. Sovint la inèrcia de la classe no em deixava dedicar temps a recollir dades a través del full, fet que s’ha traduït en una manca d’eficàcia per investigar d’accions, decisions i qüestions que sorgien a classe. I si no hi havia aprofundiment en l’anàlisi, la reflexió se’n ressentia i queia en paraules autocomplaents. En altres paraules, durant aquests anys l’anàlisi i la reflexió s’ha estancat i ha viscut en segon terme.
Ja el curs passat sovint tenia la sensació de repetir escenes, dubtes, errors i vivències a l’aula. Aquest déjà vu em generava malestar. I el malestar, rebuig a la meva tasca a l’aula. Sentia que perdia part de la meva essència, de la meva eficiència. I que, per suposat, podia aprofitar molt més tot el que succeïa a l’aula, tant els encerts com els errors. Per això calia reprendre per a aquest curs l’anàlisi i la reflexió a l’aula tal i com la portava a terme fa anys.
Per tot plegat, vull compartir amb vosaltres la nova versió del full d’anàlisi i de reflexió. L’he renovat força amb la intenció que sigui pràctic tant per a la preparació de les classes com per a l’anàlisi del que haig de tenir en compte abans, durant i després de la classe. He volgut també que sigui un recurs que pugui utilitzar qualsevol professor. Per això he afegit indicacions generals per tal que resulti pràctic apuntar allò necessari en els diferents moments de l’acció docent.
Ja feia temps que necessitava una bona actualització. I crec que serà una eina que m’ajudarà a aconseguir un dels objectius del curs: recuperar l’hàbit reflexiu. I vosaltres també podeu descarregar-la i començar a reflexionar sobre la vostra acció docent. En cas que ho feu, compartiu amb mi l’experiència, les opinions i tot el que vulgueu als comentaris.