[197] Els CFA i l’alumnat jove: una mirada de present i de futur

jmab2021-2022Leave a Comment

Nota: Article escrit a quatre mans amb l’amic Ramon Paraíso a El Diari de l’Educació. Visiteu De vuelta, el blog del Ramon! Si alguna cosa destaquem els professionals que treballem a l’educació de persones adultes és l’enorme riquesa i diversitat que es pot trobar a qualsevol centre de formació d’adults (CFA). I és que a les aules de persones adultes d’arreu del país proliferen diferents perfils sociodemogràfics, nacionalitats, interessos i franges d’edat. De fet, diríem que aquesta heterogeneïtat és una de les característiques comunes a totes les escoles d’adults del territori. És més, aquesta diversitat és sovint destacada com una … Read More

[196] #congresoEPA: una bogeria compartida, un èxit col·lectiu

jmab2020-2021, GeneralLeave a Comment

L’any 2016, quatre bojos van decidir crear una comunitat de professorat d’educació d’adults d’àmbit estatal. Vam anomenar-la @fadultos. Vam començar tímidament, amb un compte de Twitter, una pàgina de Facebook i molta il·lusió. Al llarg d’aquests cinc anys, hem fet moltes activitats i ben diverses. Però cap de grossa i sonada com la de l’organització d’un congrés nacional d’educació d’adults. Cinc anys després, continuem igual de sonats… i d’il·lusionats! Entre el 2016 i el 2020 ja vam fer de grosses, com ara la lectura compartida de El Quijote, un podcast, diversos directes a Youtube, eduxats a Twitter i un mapa … Read More

[195] Els diccionaris de la llengua catalana en línia: semblances, diferències i usos a l’aula

jmab2020-2021, GeneralLeave a Comment

Tenia ganes de reprendre l’activitat audiovisual. I ara que el volum de feina trimestral ha afluixat el ritme, hi torno amb aquest vídeo sobre l’ús dels diccionaris de català en línia. He intentat fer un cara a cara entre els dos diccionaris en línia més utilitzats: el de l’Enciclòpèdia Catalana i el de l’Institut d’Estudis Catalans. A més, hi afegeixo algunes -poques- idees d’ús dels diccionaris a l’aula. Tot plegat té una intenció última: revifar l’ús del diccionari com a eina d’aprenentatge  a l’aula… i a la vida! I vosaltres, com utilitzeu el diccionari en línia a classe? Quines estratègies … Read More

[194] Certeses d’un inici de curs incert

jmab2020-2021, GeneralLeave a Comment

No és moment de fer bromes. Som a pocs dies abans del començament del curs. I sembla que estiguem pitjor ara que quan vam acabar el del 2020-21. Per una banda, els equips directius esperen que el Departament d’Educació no aixafi els plans d’obertura enllestits i les mesures preses (moltes, a contracor) per tal d’obrir els centres amb garanties. Per l’altra, el professorat es troba a la rereguarda i a l’expectativa per tal de saber què hauran de fer i de quina manera hauran de preparar-se per al nou curs. I mentrestant, Educació ha malgastat cinc mesos valuosos, ja que … Read More

[193] Fem biblioteca: tres propostes (necessàries!) per no deixar-la perdre el curs vinent

jmab2019-2020Leave a Comment

Qui ens ho havia de dir! La pandèmia i les conseqüències han originat que, en el darrer trimestre del curs 2019-20 visquéssim experiències docents mai vistes. No sé valtres, però no m’ho acabo de creure encara. Em vaig (mal)acostumar a una rutina que, sortosament, ha frenat gràcies a les esperadíssimes vacances. Però encara ara, i en època de vacances, tinc calfreds, sobretot quan apareix la ministra d’Educació o el conseller Bargalló als mitjans de comunicació (el que és ja el seu hàbitat natural). Jo ja pateixo. I estic segur que, cada vegada que hi surten, un gat propietat d’un director, … Read More

[192] Prou! Les oposicions hauran d’esperar

jmab2019-2020, GeneralLeave a Comment

He dit prou. No puc més i deixo córrer la convocatòria de les oposicions de secundària. Després de rumiar-ho molt, he decidit posar el fre. I ho faig a contracor, perquè estava força mentalitzat a presentar-m’hi. Si a algú li interessa saber per què he pres aquesta decisió, si us plau, mantingueu-vos a l’espera. Us poso en situació. Des de l’estiu passat vaig parar una mica la taula per preparar-me les oposicions. Vaig començar a llegir llibres d’aquests que ajuden a preparar-les, i vaig valorar la possibilitat d’apuntar-me a un d’aquells cursos de preparació tan «assequibles» de preu. Finalment, i … Read More

[191] Què he après (o no!) del meu pas per la secundària

jmab2019-2020Leave a Comment

De totes les coses que m’han succeït darrerament en l’àmbit laboral, el pas d’adults a secundària ha estat, sens dubte, el moment d’impàs més important que he viscut fins ara. D’aquest moment concret, ja n’havia parlat aquí. Fins i tot havia fet un vídeo! Això que llegiu, doncs, és una extensió d’aquell post. Amb la «calma» que m’aporta el moment actual de pandèmia, amb temps per reflexionar-hi, volia compartir amb vosaltres alguns pensaments dispersos sobre aquest fet que, encara ara, em fa descobrir aspectes de la meva experiència com a professor. Sense adonar-me’n, he passat més de dos anys vagant … Read More

[190] Virtual però positiu: com aprofitar el pitjor tercer trimestre EVER!

jmab2019-2020, GeneralLeave a Comment

És la tercera setmana del tercer trimestre. A hores d’ara, diria que el professorat ha començat a organitzar-se d’una manera o altra. Els amants de les tecnologies estaran encantats amb els seus Classrooms, Edpuzzles i Meets; mentre que els més escèptics agafaran aire a fons abans de fer front a la docència virtual. El cert és que, tant uns com altres ens hem topat amb un doll de feina que no s’esgota mai. Si no sabem establir-nos (o exigir-nos!) un horari, les jornades esdevenen llargues a causa de la ingent quantitat de correus electrònics per llegir i respondre, de les … Read More

[189] L’efecte Thanos o com polir-se el 2n trimestre d’una espetegada de dits

jmab2019-2020, GeneralLeave a Comment

Què, ja heu llegit els Criteris per al desenvolupament de l’acció educativa i l’avaluació dels alumnes en els centres educatius davant la prolongació del període de confinament per la COVID-19? Sí, són criteris generals que s’hauran de concretar després de Setmana Santa. Però més que posar el focus sobre la posada en marxa del 3r trimestre, (d’algunes qüestions relacionades amb això en vaig parlar aquí) volia explicar-vos com m’ha afectat una altra mesura que s’hi inclou i que, potser us ha passat desapercebuda: la decisió de tancar el 2n trimestre el 12 de març. Sí, així de cop, com Thanos … Read More

[188] El profe confinat #joemquedoacasa

jmab2019-2020, GeneralLeave a Comment

Durant aquestes setmanes, molts centres educatius han fet arribar als alumnes missatges positius a través de les xarxes socials. I, és clar, l’institut Les Aimerigues de Terrassa (en el qual hi soc actualment), no ha volgut desmarcar-se d’això i ha portat a terme diverses iniciatives en aquest sentit. Algunes d’elles ja les podeu trobar a l’Instagram de l’institut. Hem volgut començar amb una sèrie de fotos i vídeos dels professors on volem enviar missatges d’ànim a tothom, especialment als nostres alumnes “aimerigus”. També hem volgut compartir com passem nosaltres, els professors, aquest temps de confinament. I aquí és on he … Read More