És moment de tancar el trimestre. Però en comptes d’explicar-ho a través d’un post corrent, he optat per una altra manera de resumir-lo. He compilat les piulades que he dedicat a la preparació del trimestre, al dia a dia a l’aula, als neguits i pensaments en veu alta que compartia a través de la meva xarxa social de referència.
Així doncs, feu un cop d’ull al que he fet durant el primer trimestre al centre on treballo. En general estic satisfet, tot i que hi ha aspectes que no he gestionat bé:
– No he acabat el repte a GES 1, el qual era realitzar un Draw your life. Ens va faltar l’edició del vídeo. No sé si tornarem a reprendre’l. En el cas de GES 1 Tona vam pensar a canviar el producte final i rebatejar-lo com a Rap your life a petició dels alumnes.
– Els diaris de viatge de GES 2 no han estat el mateix a Tona que a Centelles, així com el curs en general. Mentre que a Tona hem dedicat més temps a la lectura de Cap a terres salvatges, a Centelles, i a causa d’iniciar el curs quatre setmanes més tard, m’he vist obligat a centrar-me en els continguts lingüístics. La lectura s’ha reduït, doncs, a un treball a casa.
– El treball amb el portafoli lingüístic no ha estat ben gestionat. Massa poc temps per implementar-lo a GES. Però després de la revisió, al segon trimestre tindré temps d’esmenar l’error.
– Les expectatives del curs de Grau Superior han anat minvant a mesura que passava el temps. Com sempre, els alumnes a inici del curs tenen una actitud, però a mig octubre es capgira com un mitjó. De tota manera, intento aportar alguna cosa més que el contingut necessari per aprovar l’examen d’accés al grau i he introduït la #gramàticaMàtrix amb uns resultats millorables. A la tornada de les vacances, podré posar-la novament a prova per tal de repassar ortografia.
– Per últim, la gestió del temps de preparació de les classes ha estat el gran inconvenient d’aquest trimestre. Com ja comentava en un altre post, fer feina per un curs que no sé quan sortirà és inútil. Ara, quan surt, m’avisen amb poc marge de maniobra. I enguany, m’he trobat que he hagut de preparar la gran majoria de cursos al mateix temps, just quan començava a caminar amb els grups de GES de Tona. En deifinitiva, va ser un desastre, ja que no em va permetre dedicar el temps que cal als nous cursos ni em va deixar desplegar com tenia previst els queja havia començat. Al segon trimestre, sortosament, tot comença al mateix temps, fet que no treu que hagi de trobar una solució a aquest problema de cara a altres anys.
Malgrat tot, estic satisfet de:
– portar a terme la #gramàticaMàtrix als cursos de llengua. Encara queda molt per fer, però ja començo a traçar un itinerari. Hauré de prendre notes de com el desplego a l’aula;
– experimentar amb l’ensenyament de la gramàtica des de l’observació i l’anàlisi;
– utilitzar la literatura com a llibre de text a classe. No ho he fet com m’imaginava i hauré de prendre nota del que puc millorar;
– a GES, treballar el concepte “fer pinya” a través d’eines com el Tractat de convivència a l’aula. Un encert a grans trets. Caldrà mantenir viva aquesta idea;
– treballar la llengua de manera integral. A GES, explico llengües, no català o castellà. I enguany, l’anglès s’hi incorpora. Encara és d’hora per veure els resultats, però continuarem en aquesta línia el segon trimestre;
– ser conscient de la importància de la temporització.
En definitiva, tot el que he viscut el primer trimestre ha servit per assenyalar el camí que haig de millorar. I el milloraré.