[082] Retorn al futur: portafoli docent 2014-15 (1 de 3)

jmab2014-2015, GeneralLeave a Comment

Amb la calma de l’estiu i amb la vista posada en el nou curs -i en la clareta que m’acompanya mentre escric això- poso punt i final al curs passat. Per això, volia deixar algunes reflexions d’un any que considero que ha estat de pel·lícula. De fet, si hagués de posar-li un títol, triaria Retorn al futur. I per homenatjar una de les millors sagues del cinema, jo també he optat per fer un post en forma de trilogia.Per començar, l’he batejada amb el nom Retorn al futur perquè després dels cops rebuts i la desorientació viscuda el passat curs, vaig decidir fer una mena de reset i viatjar al passat per tornar al punt de partida, on la il·lusió i l’esperit dels meus primers anys van esdevenir la base del canvi actual.

Així, el curs 2014-15 ha estat el de la represa de l’enfocament comunicatiu, però des de la visió de l’experiència. M’he quedat amb els elements que han funcionat durant els anys anteriors i els he aplicat amb una millor actitud i una major fermesa. Per exemple, he apostat per activitats que promouen el treball cooperatiu, la presa de decisions, la demostració dels coneixements apresos durant el curs a través d’un repte i tasques de suport.

A més, aquest repte sempre ha estat lligat amb l’entorn dels alumnes. D’aquesta manera, hem elaborat una revista, exposicions, curtmetratges i altres treballs que mostressin de portes enfora la feina que s’ha fet a l’aula. I tot plegat, en alguns casos, ha sorgit fruit de la improvisació del grup, de ser valent, agafar el repte i portar-lo més enllà. És la prova que l’aprenentatge ha estat ben viu i la majoria d’alumnes ho han agraït.

Un altre aspecte positiu és la decoració de la classe. L’hem “tunejat” amb elements de treball, com si l’aula fos un mural i un mirall que evidenciés els coneixements, els dubtes dels alumnes i fos un punt recurrent d’explicacions posteriors (mur de l’ortografia, mems d’ortografia, desitjos dels alumnes, imatges diverses, etc. ). L’aula s’ha transformat en un espai còmode i personalitzat que ha reflectit l’emoció, els dubtes i el bon humor, elements bàsics per a l’aprenentatge.

Part dels articles de la revista Digues-me, realitzada pels alumnes de GES 1.

 

Com a element de millora de l’enfocament comunicatiu, voldria arrodonir l’experiència del repte amb l’element de l’aprenentatge de la llengua perquè els alumnes el visualitzin. Com a docent, jo ja veig que treballen llengua i que aprenen continguts gramaticals, però els alumnes de vegades no ho acaben de tenir clar. No estan acostumats a l’aprenentatge informal i a la pràctica real de les competències lingüístiques.Per això, i analitzant l’experiència d’enguany, redissenyaré l’avaluació perquè permeti visualitzar millor als alumnes el progrés i l’aprenentatge. Caldrà, doncs, aprofundir en el que vaig anomenar com a evoluació, una manera de valorar més el procés d’aprenentatge que la memorització de conceptes. Per a aquesta avaluació seran necessàries dues coses: l’ús del portafoli i la cerca de recursos i estratègies per fer visible allò que fan els alumnes quan aprenen llengua.

Són aspectes que, si m’ho permeteu, us explicaré a la 2a part de la trilogia.