L’any 2017 que acabem de començar se celebra a Europa l’Any de l’Educació d’Adults. Aquesta iniciativa l’està difonent l’EAEA, una associació que aglutina altres associacions dedicades a l’educació d’adults. El Manifest per a l’Educació d’Adults al segle XXI que van elaborar -i que tan bé va resumir Ramon Paraíso en aquest post– serveix com a eix vertebrador per als futurs events que s’han de posar en marxa. Sens dubte, aquesta és una ocasió d’or que connecta també amb un incipient moviment de l’educació d’adults arreu del territori espanyol. I, evidentment, cal aprofitar-ho.
Per això, i atesa la celebració del #YearAE2017, sóc força optimista i espero molt d’aquest any, com ara:
- Una gran participació per part de la comunitat educativa de formació d’adults. Han de programar un alt nombre d’actes, xerrades o conferències per mostrar la feina feta i exhibir-la en el seu entorn.
- Una diagnosi acurada de l’estat de l’educació d’adults a Catalunya. Un estudi d’aquesta mena hauria de fer visibles les virtuts, les oportunitats, les mancances i les debilitats que s’han de tenir en consideració per construir una base per al desenvolupament de l’educació d’adults del segle XXI.
- Fer una petició formal al Departament d’Ensenyament d’una millora de l’educació d’adults. Ha de ser valent i portar a terme d’una vegada per totes una nova Llei d’Educació que no ens menystingui.
- Més docents compromesos que treballin en grups o en els claustres per a la millora de l’educació d’adults. En aquesta línia, l’Institut de Ciències de l’Educació ja fa un temps que va crear-ne un -en el qual també hi participo- i enguany hem de portar a terme grans projectes. Però també es pot avançar molt amb propostes i projectes a través dels claustres dels vostres centres. Sigueu proactius!
- Aquests grups haurien de treballar en xarxa amb centres propers i difondre bones pràctiques, establir col·laboracions o formacions conjuntes, etc.
- Construir una xarxa de caràcter nacional. Em consta que hi ha moviments a diverses comunitats autònomes (Catalunya, València, Balears, Madrid, …) que treballen amb objectius comuns. Hem d’aprofitar les celebracions de trobades arran del #YearAE2017 per establir un full de ruta conjunt amb l’objectiu de sacsejar la comunitat educativa i les administracions perquè s’adonin de la necessitat i de la importància de l’educació d’adults.
- I ja que pensem en una xarxa d’educació d’adults a Espanya, espero que també sàpiga connectar-se amb l’exterior. Segur que més enllà dels Pirineus hi ha experiències molt interessants. A més, hem d’aprofitar les activitats del #YearAE2017 per a aquesta finalitat, oi?
- Major inversió en formació per a professorat d’educació d’adults. Aprofitem l’any per demostrar a les administracions, entitats i universitats la necessitat de tenir oferta formativa específicament per a professors d’adults.
- Organitzar actes lúdics i festius per als alumnes i amb els alumnes. No és només l’any de reivindicar-nos, sinó de celebrar l’alegria d’aprendre, d’homenatjar els nostres alumnes i de passar-ho molt bé amb ells.
Per ara, hi ha suficients desitjos. Sí, alguns són certament complicats. Però tenim el poder de fer-los realitat. Perquè, dificultats a banda, també són desitjos necessaris i optimistes. Ho hem de ser, no? Al capdavall és el nostre any! Què pot sortir malament?