[163] Edcamp Adults i la construcció d’un nou punt de trobada

jmabGeneralLeave a Comment

Un edcamp és una trobada que té la finalitat de compartir coneixements, experteses, aprenentatges, dubtes, inquietuds sobre educació. De la seva expansió arreu de Catalunya s’ha encarregat la Fundació Jaume Bofill, que ha apostat per aquest projecte. L’objectiu és que aprendre entre iguals i establir ponts de diàleg entre professors per donar peu a intercanviar experteses. Perquè en un edcamp tothom és expert i alhora aprenent. I crec que aquest n’és un dels encants. Ah, i és gratuït!

Una altra de les característiques que sobta és que no té programa definit. Els participants el construeixen de manera conjunta a partir dels seus interessos. Per tant, no espereu seminaris, conferències ni xerrades: la filosofia dels edcamps té un caràcter obert per tal de fer xarxa i construir aprenentatge a la carta entre iguals. Tot plegat fa de l’aprenentatge entre iguals un valor per al desenvolupament formatiu i professional.

Fins ara s’han fet diversos formats d’edcamps arreu de Catalunya, però tots dedicats a educació primària o a secundària… i fins i tot per a alumnes! Però d’educació d’adults encara no se n’havia fet cap. Vaig fer la demanda a través d’una piulada a Twitter. Al cap de poca estona en Xavier Pujol, coordinador del projecte Edcamp, s’hi oferia. I des de llavors, tot va anar rodat.Durant el primer trimestre del 2017 i part del segon, vam començar a crear el grup organitzador, format per professionals vinculats a l’educació d’adults. També vam comptar amb la mentoria de la Marta Sanz per resoldre qualsevol dubte o problema relacionat amb l’organització de l’edcamp. Tot i que la llavor la vam posar a les acaballes del curs passat, l’impuls definitiu per promocionar l’Edcamp Adults el vam fer a inicis d’aquest curs. Vam superar les 100 inscripcions, tota una fita que vam valorar molt positivament ja que demostra l’interès per la creació d’espais formatius en l’àmbit de l’educació d’adults. I amb més de 100 inscrits, un espai com el CFA Can Batlló i la il·lusió per part dels organitzadors, el dia onze de novembre vam celebrar l’Edcamp Adults.

Val a dir que no van assistir totes les persones inscrites, però sí més de la meitat. Entre tots ells van proposar temes molt diversos: treball per projectes, gestió emocional a l’aula d’adults, el paper de les escoles d’adults en el futur, treball cooperatiu, aprenentatge comunitari, gamificació amb alumnes adults, art thinking, … De tots aquests temes els assistents van posar a sobre de la taula experiències, dubtes, propostes i recursos, els quals quedaven registrats en una acta que resumia tot el que s’exposava en els 45 minuts que durava cada una de les trobades dividides en 3 sessions. Durant la jornada, l’equip organitzador va preparar diverses activitats. La primera, prèvia a les sessions, va servir per trencar el gel entre els assistents. Vam muntar un speed dating que obligava als edcampers a presentar-se en poc temps. I la darrera activitat va ser la gravació d’un videoclip conjunt, el resultat del qual ja el podeu veure a les xarxes socials.

La impressió general de l’edcamp que es van endur els assistents va ser força positiva. Però pel que quedava reflectit en alguns comentaris, no s’acabava d’entendre el format de la trobada. Les sessions no estaven dirigides per cap expert, la conversa anava d’un lloc a l’altre sense un rumb fixat. I és que això és marca de la casa: l’edcamp és lliure i obert, tothom és expert i aprenent alhora; i cap a on anirà la trobada només ho saben els participants a les sessions. A més, sempre hi ha la llibertat de marxar i anar a una altra sessió. La filosofia de l’edcamp és que s’aprofiti el temps en allò que realment interessi i se’n pugui treure un benefici dels aprenentatges compartits.Si se supera aquesta barrera, si s’entra en la filosofia edcamp, l’experiència que en resulta és molt intensa. I els assistents la van viure així. S’hi van involucrar de ple en les dinàmiques, en la tria dels temes per a les sessions i en les activitats que es van organitzar per a aquell dia. L’ambient de la jornada va ser molt agradable i familiar, hi havia ganes d’exposar i d’escoltar, fet que es va traduir en la proactivitat dels companys i en l’intercanvi de propostes, recursos i nous projectes per expandir-los després a la realitat de les aules de cadascun dels participants.

Per tant, es pot valorar l’èxit de l’Edcamp Adults per la llarga llista de contactes que es van fer, pels llaços que es van establir i per la col·laboració que hi va haver entre els professionals que van venir. Perquè malgrat aquest ostracisme al qual estan sotmesos pel sistema educatiu, van demostrar tenir empenta, il·lusió i una ferma convicció per l’educació d’adults com a valor educatiu de primer ordre en la societat actual i futura.

En conclusió, l’Edcamp Adults va servir per tornar a deixar palès que es necessiten espais per dialogar, per escoltar i per compartir tot allò que ens agrada o no de l’educació d’adults. Però necessitem trobar-nos-hi sense filtres, sense etiquetes d’experts i aprenents. Només cal tenir empenta, ganes d’aprendre i de sumar esforços per la millora personal i col·lectiva en l’àmbit de l’educació d’adults. Esperem que sigui la primera edició de moltes altres, que el format maduri i esdevingui una de les cites imprescindibles per als professionals de l’educació d’adults. Tan mancats com anem de formació, hem de cuidar la cita amb l’Edcamp Adults com una nova oportunitat per construir aprenentatges. Així doncs, ens retrobem l’any vinent!

(Article publicat originalment a El Diari de l’Educació)