Després de tancar el primer trimestre amb el portafoli en marxa, puc fer una valoració de la incidència que ha tingut a l’aula.
Primerament, l’ús del portafoli sumat a les rúbriques, les converses, les entrevistes i l’assoliment d’un repte com a eines d’avaluació és excel·lent. Ha esdevingut l’eix de l’evoluació. Però cal ressaltar que als grups de GES 1 ha funcionat millor. Atès que els temps de dedicació als mòduls són més curts fa que l’hàbit d’escriure diàriament s’adopti de seguida.Per altra banda, i per la mateixa causa, no hem pogut materialitzar un dels projecte d’aquest trimestre: l’exposició dels bons records (una seqüència didàctica que procuraré explicar en una altra ocasió).
En segon terme i malauradament, a GES 2 el portafoli ha necessitat força pedagogia i treball de conscienciació constant entre alguns dels alumnes dels grups de Centelles i de Tona. Ha estat una tasca feixuga fer que s’acostumessin a escriure cada dia. Els comentaris típics eren que no entenien per què havien d’explicar el que havien fet a la classe, no sabien què dir, …En resum, els feia mandra perquè estan acostumats a un aprenentatge bulímic. Mai en cap moment de la seva vida acadèmica s’han plantejat què aprenen i com aprenen. En aquests casos, doncs, hauré de ser més incisiu per tal de convéncer de les bondats del portafoli i, en general, d’aquesta metodologia.
Haig de confessar -com ho he fet a les classes- que anava perdut en la implementació del portafoli lingüístic a GES. Però dia a dia he millorat l’artefacte, l’he posat a prova i l’he anat ajustant en funció de les necessitats de l’aula. M’ha anat molt bé en aquest sentit la lectura del llibre Portfolio electrónico: aprender a evaluar el aprendizaje, d’Elena Barberà Gregori i Elena de Martín Rojo (UOC 2011) per posar les bases d’aquest projecte.
Tot i la satisfacció d’haver obtingut bons resultats amb l’actual versió de portafoli, encara puc fer-hi millores, com ara:- revisió de les preguntes del diari d’aula;
– cerca d’estratègies d’acostament d’aprenentatges i habilitats anteriors amb les adquirides al llarg del curs;
– difusió de pedagogia del portafoli entre els alumnes;
– elaboració conjunta entre docent i alumnes del guió del portafoli;
– millora dels criteris d’avaluació del portafoli;
– determinació conjunta de conclusions per establir l’aprenentatge lingüístic futur.
I és que el portafoli ha de ser un organisme viu, capaç de mimetitzar-se amb l’alumne per esdevenir mirall d’autoconeixement didàctic i reflex del procés d’aprenentatge lingüístic. Espero, doncs, fer-lo créixer!