[084] Retorn al futur 3: portafoli docent 2014-15 (3 de 3)

jmab2014-2015, 2015-2016, General4 Comments

I ja som a la tercera part de la trilogia. Una part que ha de ser un viatge al futur curs 2015-16. Vinc d’un optimisme basat en els petits canvis realitzats a la metodologia i a l’actitud durant aquest curs, aspectes que volen reprendre l’esperit docent dels meus inicis. En part, estic satisfet, però puc avançar una mica més aquest curs. I per diverses vies.

Al marge de la microrevolució que ja he començat a gestar a l’aula, i de la qual ja n’he parlat a les dues parts anteriors, un focus important d’atenció de cara al futur serà la difusió de noves metodologies i estratègies entre els meus companys docents. Fa anys que sóc “el raro” al claustre de l’escola i durant aquest temps he predicat en el desert sobre les bondats d’una altra manera de fer classe. Enguany, però, el claustre ha començat a preocupar-se per una renovació del centre i han sorgit propostes interessants, però poques que afectin a la metodologia a l’aula. Jo sóc dels que pensen que un centre s’ha de refer des de dins cap a fora. No val només canviar el logo i invertir-hi en tecnologia. Importa -i molt- que es reflexioni sobre la qualitat de les classes que s’hi realitzen. És a dir, el professor ha d’esdevenir el motor del canvi educatiu des del centre.

I sembla que aquesta premissa ha estat escoltada des de l’Ajuntament de Tona, perquè a finals del curs passat vam començar a planificar des del canvi de metodologia un curs especialment difícil: el de preparació per a les proves d’accés de Grau Mitjà. Les sessions de preparació del curs amb la tècnica d’Ensenyament i l’equip de professors ha estat el més productiu i innovador que he fet en els més de 10 anys que sóc al centre.

És un projecte que enguany ens aportarà èxits i, també, fracassos. Però, sobretot, aportarà experiència per començar a generar un canvi de rumb cap a una formació de qualitat en l’àmbit dels adults. Pot ser també un revulsiu per a tot el claustre de docents i una oportunitat per exposar idees que qüestionin com fem classe i per què ho fem així. En aquest sentit, m’he ofert per fer alguna sessió parlant de metodologies diferents a la tradicional i com s’hi apliquen. Per tant, vull ser part activa per a la promoció d’aquests canvis que, poc a poc, han de revifar l’entorn de treball i, de retruc, millorar la formació d’adults.
M”agrada pensar que puc fer alguna cosa per millorar l’educació d’adults. I aquest any, per exemple, he tingut l’oportunitat de dir-hi la meva. Així, guardo un magnífic record del taller que vaig impartir a l’Escola d’Estiu de l’Educació de les Persones Adultes. Mai abans no havia fet formació a professors i em va agradar molt el feedback que es va crear. I, sobretot, el fet d’aportar la meva experiència a la causa de la formació d’adults. A més, ben aviat començaré a col·laborar amb INED21. Serà un altre altaveu per fer arribar a molta més gent què és l’educació per a adults i què s’està fent -i què es pot fer encara!- en aquest àmbit.

Sortosament, no estic sol en aquesta tasca de pedagogia, de millora i (afegeixo) de dignificació de la formació d’adults. Un altre objectiu de futur és establir lligams -tant a nivell de centre com a nivell personal- amb altres escoles d’adults que apostin per una modernització d’un ensenyament que sempre és a la cua del Departament. Gràcies a persones com el Ramón Paraíso, el Joan Padrós i altres professionals que he tingut el plaer de conèixer a través de les xarxes socials (i a alguns, personalment), he pogut comprovar que hi ha feina per fer i que, junts, es poden fer projectes que facin visible la professionalitat, la innovació i la funcionalitat en l’àmbit de la formació d’adults i de l’ensenyament-aprenentatge de llengües.

Així doncs, el futur promet ser esperançador. Malauradament, però, a nivell formatiu, hauré d’esperar almenys un any més per realitzar el curs de doctorat. Hi ha altres despeses familiars (no oblido pas les factures pendents!) que no m’ho permeten. Però començaré a fer lectures relacionades amb els temes d’interès (pràctica reflexiva, cognició i metacognició lingüística, aprenentatge significatiu, etc.) per suplir aquesta mancança i apaivagar les ganes que tinc de posar-m’hi. A més, aprofitaré per millorar l’anglès, que el tinc ben rovellat! I qualsevol formació relacionada amb la llengua i la didàctica serà sempre benvinguda!

Per acabar només vull afegir l’anàlisi DAFO del curs 2014-15, basat en el que ha realitzat l’amic Jaume Sans. Una reflexió del passat que ha marcat el futur. La resta encara ha d’arribar-hi.