[148] Carta oberta a Ismael Palacín

jmab2016-2017, GeneralLeave a Comment

Benvolgut Ismael,

Em dic Josep Miquel Arroyo i sóc mestre d’educació d’adults. No ens coneixem en persona però sí virtualment. Ens seguim a través de les xarxes socials i, fins i tot, hem arribat a mantenir alguna conversa via Twitter. També segueixo l’evolució dels projectes educatius que des de la Fundació Jaume Bofill s’han impulsat de manera decidida, com ara Escola Nova 21 o els Edcamp. El motiu d’aquesta carta oberta és molt senzill: vull demanar-te que apostis per l’educació d’adults i per l’aprenentatge al llarg de la vida.

Com saps, l’educació d’adults a Catalunya -i em consta que a la resta d’Espanya també- és menystinguda des de molts sectors, oblidada i, parafrasejant Alfons Formáriz, “segrestada”. També ets conscient que l’educació al llarg de la vida serà un tema que caldrà abordar en pocs anys, atesos molts factors tant inclusius, organitzatius com demogràfics. Però, sobretot, per un de fonamental: tothom té dret a l’educació.

Des d’aquesta perspectiva, l’educació al llarg de la vida (i hi podem incloure tots els ensenyaments postobligatoris) és la peça que falta en aquest puzzle de la transformació pedagògica aixoplugada per moltes entitats, entre les quals es troba la Fundació Jaume Bofill. I, malauradament, com comentava abans, no s’ha convidat a l’educació d’adults, un fet del qual ja vaig escriure un post.

Entenc que engegar un projecte com Escola Nova 21 és complicat i s’ha d’anar a poc a poc. Però no comptar amb els ensenyaments postobligatoris, encara que sigui de forma testimonial, deixa coix el projecte. Si es pretén sacsejar l’educació, fem-ho, però amb tots els agents implicats. Si entenguéssim que l’educació no són etapes individuals sinó un continu, no només guanyarien els alumnes, sinó tota la societat.

De fet, Joan Subirats, en el marc de les I Jornades Educació Avui deia el següent: “Cal una visió general de l’educació i del sistema educatiu més enllà de l’escola. A l’educació i el sistema educatiu s’hi han d’incorporar les universitats i l’educació d’adults, que s’han de mirar amb la perspectiva de l’aprenentatge al llarg de la vida”. Això ho exposava l’any 2012. Cinc anys després, aquesta revisió encara està per fer, així com la inclusió de les universitats i també de l’educació d’adults. Sé que aquesta incoporació és una tasca que ha d’assumir el Departament d’Ensenyament. I estic convençut que, amb la complicitat de la Fundació Bofill, aquesta reivindicació pot arribar-hi amb molta més força.

Imatge extreta del web www.lainformacion.com

A la Fundació Bofill s’han portat a terme accions relacionades amb l’educació d’adults. Però no han passat dels debats, estudis i publicacions. I és una molt bona feina, però el repte que plantejo és un altre. M’agradaria que poguessis anar més enllà i que, des de la Fundació, es realitzessin accions més concretes i amb una visió holística de l’aprenentatge al llarg de la vida. Sé que es poden engegar més projectes, propostes per fer visible l’educació d’adults, per treballar en el seu encaix en el sistema educatiu, per promoure propostes d’innovació educativa en els centres d’adults o formacions per a professors, per generar punts de trobada (l’@EdcampAdults n’és una bona mostra!) o per dinamitzar el debat de la innovació educativa a l’aprenentatge al llarg de la vida.

Hi ha mestres i professors que tenen moltes ganes de reivindicar-se, molts professionals que estarien encantats de rebre el suport de la Fundació. Per a aquesta tasca ja hi ha entitats com la Diputació de Barcelona que treballa en una xarxa d’escoles d’adults municipals; o bé l’Equip EPA de l’ICE, aixoplugat per la Universitat Autònoma de Barcelona, on un bon nombre de professors d’adults de tota mena ens hem organitzat per dinamitzar, dignificar i fer visible la tasca de l’educació d’adults a Catalunya.

En conclusió, hi ha motius perquè apostis per projectes relacionats amb l’educació al llarg de la vida. I crec que ha arribat l’hora de fer el pas. Com pots comprovar, hi ha ganes, hi ha compromís i hi ha un desig molt intens de fer el pas cap a una educació d’adults integradora i agermanada amb la resta del sistema educatiu. Ara és el moment d’assumir un repte d’enorme futur. I si sumem esforços, el farem possible.

Una salutació cordial,

Josep Miquel Arroyo