El segon trimestre ja està en marxa. He deixat enrere els mòduls dedicats a la biografia i les instruccions a GES 1 (Tu sí que vals!) i al món del cinema a GES 2 (Sigues crític! Una experiència “made in Hollywood”). Toca, doncs, canviar de repte. Ara, però, tinc l’avantatge que conec millor els grups, sé quin peu calcen i, per tant, puc fer propostes en funció de les seves característiques i tarannàs.
En el cas concret de GES 1, i atès que els grups de Centelles i de Tona han sortit amb empenta, he donat forma a dos projectes que feia anys que tenia ganes de posar en marxa: la creació d’una biblioteca (GES 1 Centelles) i d’un banc comú de coneixement (GES 1 Tona). Tots dos serveixen per emmarcar els mòduls de comunicació de Llengua catalana 2 i Llengua castellana 2. Passo tot seguit a presentar-los:
Fem biblioteca!!!
L’objectiu, com indica el nom de la unitat didàctica, és crear una biblioteca per al centre. I ho hauran de fer des de l’inici, ja que de biblioteca no en tenim. Per tant, entre les diverses tasques que faran hi ha: fer un projecte de biblioteca ideal, fer una enquesta per copsar les necessitats dels alumnes de l’escola, pactar amb la direcció de l’escola el projecte de biblioteca, visitar i entrevistar la directora de la biblioteca municipal, organitzar i catalogar els llibres, escriure la normativa d’ús, posar-se en contacte amb editorials per tenir més fons bibliogràfic, promocionar la biblioteca a l’escola i al poble; i fer una campanya de recollida de llibres.
Totes aquestes tasques estan calendaritzades. Totes menys la inauguració. A mesura que el projecte es desenvolupi, es concretarà la data. Ara, l’important és que els alumnes assumeixin la responsabilitat de construir un espai que, en el futur, ha de ser un benefici per a tothom.
Detalls de la unitat didàctica Fem biblioteca!
Connectem coneixements
Feia molt de temps que volia portar a terme el projecte del Banc Comú de Coneixement. Des que vaig veure l’experiencia al documental La escuela expandida! És una oportunitat única perquè els alumnes esdevinguin protagonistes absoluts de l’aprenentatge, ja que ells triaran què volen aprendre i què poden ensenyar als companys. Al mateix temps, és important també perquè permet l’aprenentatge entre iguals. L’objectiu d’aquesta unitat didàctica és que els alumnes organitzin el Dia del Coneixement o bé La Setmana del Coneixement a l’escola. Entre altres tasques, hauran de fer un informe previ per saber què volen aprendre i què poden ensenyar, hauran de fer enquestes i presentacions orals a les classes per tal de donar a conèixer el banc comú de coneixements i copsar les seves necessitats formatives, hauran de contactar amb les persones que realitzaran les formacions, hauran de concretar i organitzar els actes de la Setmana del Coneixement amb la direcció del centre, hauran de promocionar el projecte a la premsa i als mitjans locals i a les xarxes socials i vetllar perquè tot funcioni el dia de la inauguració d’aquest acte.
Detalls de la unitat didàctica Connectem coneixements
Són, per tant, unitats didàctiques que treballen els objectius i continguts dels mòduls del 2n trimestre de GES 1. Però, sobretot, passen la responsabilitat als alumnes perquè participin i col·laborin en uns projectes que beneficien el seu entorn i generen xarxa a l’escola. I, de retruc, reforcen l’autoestima dels alumnes perquè saben que, al marge de la nota, amb els projectes tenen l’evidència que la feina té un significat més enllà de les parets de l’aula i la podran mostrar orgullosos a tothom.
Des d’aquest blog podreu seguir l’evolució de tots dos projectes. Ara toca posar-los en marxa. Comencem!!!